Idé nr 77/ Gældsrokade

Når man forsøger at forstå sig på financekrisen eller den økonomiske krise eller gældskrisen eller bare krisen, handler det om gæld i en eller anden forstand. Gæld mellem personer, banker og mellem lande meget forenklet set. Nogen skylder nogen noget som igen skylder andre. Når alle nu er forgældet, må der være en måde at rokere den på?



Hvad med om man kiggede på hvem der skyldte hvem hvad og rokerede med gælden i stedet. Som barn skyldte jeg min bror 20 kr... den kunne han ikke få før jeg havde fået de 20 kr. af en ven som skyldte mig 20 kr. sagen var så meget pudsig den at min bror skyldte de 20 kr. væk til en af hans venner. I princippet ville jeg og min bror ikke skylde nogen noget, såfremt vi bare aftalte at vores venner skulle betale hinanden i stedet.

Havde min bror nu skyldt min ven 20 kr. havde vi bare haft et fiktivt regnestykke. Hvis alle lande i verden gjorde op med hvilke penge de skyldte hvem kunne man sikkert lave en lignende gældsrokade. Pengene er i sidste ende de samme, men størrelsen på gælden ville alt andet lige blive mindre.

Tjek dette link: http://www.business.dk/oekonomi/danmarks-formue-i-udlandet-er-paa-vej-mod-800-milliarder-kroner


Det´r bar en idé?

Mvh

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Idé nr 80/ Det vandrette Vindmølletårn

Idé nr 48/ Børnefinder applikation

Idé nr 67/ Alternative vindmøller