Idé nr 63/ Studievikarer

Ideen her er faktisk udlevet under min tid på Århus Dag- og aftenseminarium i 2001 (1999-2004). Jeg blev dog, af Rektor, bedt om at nedlægge mit foretagende, hvis jeg agtede at fortsætte mit studie. Han så ilde på, at jeg opfordrede min medsturderende til at arbejde frem for at studere. Det gjorde jeg så. Men det ændrer ikke ved, at ideen er god og blev en stor succes for den korte stund den eksisterede. Har endnu ikke set andre praktisere den, så her er den så?



Som lærerstuderende havde jeg meldt mig som lærervikar på et par skoler i det centrale Århus, hvor jeg boede. Jeg havde inden seminariet haft job som lærervikar og nød det og det var desuden meget bedre betalt end noget andet job jeg kunne få og så var det tilmed relevant studiearbejde. Mange af mine vikarkollegaer var unge direkte fra gymnasiet, som ikke havde planer om et senere liv som folkeskolelærere og som langt hen ad vejen blot skulle have tiden til at gå. Skolerne havde et stort arbejde med at ringe rundt om morgnen for at få passet folk ind. Ofte fik man klasser i fag man end ikke vidste var til? Ufleksibelt og usmart, ja direkte dumt for alle parter.

Det gik op for mig at mine medstuderende stort set alle sammen havde studiearbejde med alt mulig andet en undervisning og børn, hvilket jeg fandt temmelig ubegribeligt. Hvorfor stå i en tøjbutik til 90 kr. i timen når du kan få 170 kr. for 45 min. som lærervikar, som tilmed er studierelevant?

Herpå lavede jeg en liste på alle folkeskoler i Århusområdet, som studerende kunne tilmelde sig som tilkaldevikar. De studerende udfyldte en blanket for hver skole de havde ønske om at vikariere på. Det kostede en 10 pr. stk. som skulle dække udgifter til kopiering og forsendelse. På blanketten oplyste den studerende kontaktoplysninger, liniefag og angav hvornår på ugen og i hvilket tidsrum denne var til rådighed på. 60 studerende tilmeldte sig i gennemsnit på hver 4 skoler. Listerne blev uopfordret sendt til skolerne med en notits om ideen og anvendelsen.

Nu kunne skolerne finde konkrete vikarer der havde interesse i specifikke fag og som ønskede at undervise indenfor nogle på forhånd oplyste tidspunkter. De studerende fik kontakter og netværk til skolerne, tjente penge og fik undervisningserfaring.

Princippet her kunne overføres på alle mulige andre uddannelser...


Det´r bar en idé?

Mvh



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Idé nr 80/ Det vandrette Vindmølletårn

Idé nr 48/ Børnefinder applikation

Idé nr 67/ Alternative vindmøller