Idé nr. 35/ Annoncefri avis

I disse tider sidder annoncekronerne ikke løst i virksomhedernes lommer, selvom det altid er sund logik at virksomheder skal fortælle at de er til for at få kunder i butikken og for at få omsætning overhovedet. De trykte medier er hårdt ramte og således er onlineaviserne, selvom det dog går bedre her. Man er jo kun et klik fra et evt. online køb. Når det er sagt bider reklamerne ikke på i samme grad som tidligere, vi navigere simpelthen anderledes på nettet end tidligere og om et år eller 2 er tendensen sikkert en anden. Noget mange virksomheder gerne vil have er omtale i medierne, PR, eller gratis reklame for deres virksomhed. Samtidig har dækningen af en historie langt større brandingværdi, troværdig, blikfang og flere læsere end annoncen selvsagt har. Har man en god historie på den ene eller anden front kommer journalisten da gerne og skriver til spalterne... Skulle man tro. Tendensen er nu oftere, at de forsøger at sælge dig annoncen, de skal jo tjene deres penge, forståeligt nok.



I forbindelse med en pressemeddelse jeg sendte ud omkring mit udviklede "Julemandsregister" (Skuespillere i julemandsdragter) fik jeg netop en sådan opringning. Dealen handlede kort og godt om at hvis jeg købte en annonce fik jeg noget redaktionel omtale i avisen. (Her kan man tale lidt om god eller dårlig skik) Jeg lod mig overtale, for en gangs skyld for jeg ved at denne annoncetype er penge ud af vinduet, men jeg ville gerne have den redaktionelle vinkel i netop det blad. Status var da også i sidste ende at ingen reagerede på annoncerne, men på de gode og skæve historier der er, når en skuespiller får julemandsdragten på.

Ideen: Når nu jeg om nogen ved hvad PR betyder og hvilken værdi den har, hvorfor så ikke skippe annoncerne helt. Folk ser dem ikke, folk gider dem ikke... ja er der for mange klikker de blot videre. Skip annoncerne og sælg omtalen i stedet . En virksomhed kan simpelthen købe sig adgang til en redaktionel omtale, hvis det passer ind i avisens vinkel og målgruppe. Om avisen så vil lade sig diktere om hvad der skal skrives skal stå frit, men denne form er et alternativ til annoncer der ikke virker, hverken for avisen eller for virksomheden... - Goddag, Vi vil gerne købe en annonce i jeres avis - Goddav igen, Det virker alligevel ikke, skulle vi ikke komme og tage nogle billeder og skrive nogle positive historier om virksomheden i stedet? - jo!


Det´r bar en idé?

Mvh

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Idé nr 80/ Det vandrette Vindmølletårn

Idé nr 48/ Børnefinder applikation

Idé nr 67/ Alternative vindmøller