Jagten på de 1000 ideer



Det hænder jeg får en idé, oftest når jeg ikke presser den frem. De ideer kommer i skuffen og ligger og samler støv. Når jeg skal presse nogle ideer frem, det hænder jo også anvender jeg min egen metode, mit eget udviklingsværktøj "Fantasilæsningsbogen".

De sidste par år har jeg fået mange ideer, af lyst men også af nød... desværre. Jeg har praktiseret mange af mine ideer, men min last er desværre også at mange ikke bliver ført 100% ud.

I august 2011 besluttede jeg at jeg ville leve alle mine ideer ud (Punktum). Det giver måske en udfordring skulle man mene, men er faktisk ikke tilfældet. Man kan leve sine ideer ud ved at praktisere dem eller ved at fortælle andre om dem. Folk som kender mig ved at jeg måske snakker lidt for meget om mine ideer, men det er et behov jeg har når jeg ved at ideerne kommer til at dø med mig.

Nu hændte det så at jeg besøgte iværksætterportalen Amino (kan anbefales) (Et mødested hvor man kan få råd og vejledning fra andre ligesindede) Her læste jeg om en fyr (Jesper) som lignede mig overraskende meget. Han havde sat sig et mål at skrive alle sine ideer ned i en blog i håbet om at nå de 1000 ideer. Genialt tænke jeg og skrev jeg, det var jo det jeg selv ville og bloggen var jo en fantastisk platform. Jeg greb knoglen og ringede til Jesper. Og jo vi lignede hinanden dog med meget forskellig baggrund, men vores mål var det samme. Hvis vi fik en ide, hvorfor skulle andre ikke få gavn af den, som inspiration eller som direkte Copy/Paste. Alternativet var skrivebordsskuffen.

Jeg udfordrede Jesper og ville gerne indgå i et idékapløb med ham. At komme først til de 1000 ideer. Herfra kom ideen så med at invitere andre med som os med samme mål, at skabe 1000 ideer. I processen kom så kritikken. Er det et mål i sig selv at skabe 1000 halvtomme ideer som måske allerede var praktiserede. Ja, selv dårlige ideer inspirere, og det er det det grundlæggende handler om. Inspiration. De gange jeg har læst jespers ideer, har jeg selv fået ideer. Ideer jeg ikke havde fået, hvis det ikke var fordi jeg havde fået inspiration fra Jesper. Det er sådan at ideer opstår.

Ideer kan arrangeres i 2 skuffer de uoriginale og de originale. De uoriginale består i at der sikkert ikke er brug for dem i virkelighedens verden, eller at de slet og ret er i produktion. Sandsynligheden for at du faktisk rammer en idé der ikke er produceret, udlevet eller tænkt er faktisk lille, men jeg ser en tilfredsstillelse i at tænke tanker som andre også har tænkt, så kan jeg tænke ved mig selv at jeg er ligeså original som dem? At tro at man opfinder den dybe tallerken 1000 gange er nok at ramme forbi. I den skrivende verden er der den såkaldte 10% regel. 10% af det du skriver er godt og 10% af det gode er originalt. Holder det stik, vil jeg når jeg runder 1000 ideer have udviklet eller skabt 10 originale ideer, men der skal jo kun en til for at gøre en forskel?

Tak Jesper for inspirationen og lad os arbejde med at få andre med på vores idé med at nå de 1000 ideer... tænk hvis vi kan samle bare 30 ligesindede som vi kan inspirere og lade os inspirere os af...

Tjek Jespers blog her: http://a1000ideas.com/
Tjek Mathias blog her: http://ideskyen.blogspot.com/

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Idé nr 80/ Det vandrette Vindmølletårn

Idé nr 48/ Børnefinder applikation

Idé nr 67/ Alternative vindmøller