App holder folk til skærmen?
DRs hemmelige trick afsløret
Sådan holder DR på seerne
Torsdag den 15. december 2011, 10:46
Forestil dig, at du sidder hjemme i sofaen og ser tv. I hånden har du din iPhone med DRs helt nye app, der skal måle, hvorvidt du kan lide det, du ser eller ej. Er programmet godt og vækker det nogle positive følelser i dig, trykker du en pil op. Er programmet kedeligt og måske endda frastødende, trykker du en pil ned ad.
Sådanne målinger kan rent faktisk blive en realitet i fremtiden. I hvert fald hvis det står til medieforskere i Danmarks Radio.
De sidste par år har DR målt diverse dramaserier med en ny teknik, der kaldes ’Mentometer’. Her har en række testpersoner siddet med en specialudstyret fjernbetjening i hånden, der registrerer de følelser, der rammer dem, mens de ser et afsnit af enten ’Sommer’, ’Borgen’ eller ’Broen’.
Og nu kan seerne snart sidde hjemme i stuerne og måle programmerne.
- Vi har savnet dybere kvalitative analyser af de beslutninger, som seerne tager, når de vælger f.eks. en tv-serie til eller fra, siger medieforsker Lene Heiselberg fra DR Medieforskning.
- Derfor udviklede vi den nye målemetode, hvor vi kan teste seernes emotionelle oplevelse af scener, karakterer, situationer, m.m. Resultatet er øget programkvalitet og stærkere loyalitet hos seerne til programmerne. Og på sigt håber vi, at folk kan sidde derhjemme og downloade en app til iPad’en eller iPhone’en og være med til at vurdere programmer for senere at blive ringet op af en af os, hvor vi så kan finde nærmere frem til, hvorfor de enten trykkede op eller ned i netop de sekunder, siger Lene Heiselberg.
Selv om det nye ’Mentometer’ kun er blevet afprøvet på få grupper, har det allerede vist sig at være en succes.
- I første omgang har vi testet dramaserier som ’Borgen’ og ’Sommer’, hvor vi har gjort flere brugbare erfaringer om seriernes dramaturgi, siger hun.
Et eksempel er karakteren Hanne Holm, den stærkt alkoholiserede journalist i ’Borgen’.
- Hun fyldte stort set ingenting i starten. Men mange af forsøgspersonerne reagerede meget positivt på hende, siger Lene Heiselberg og fortæller, at DR Medieforskning derfor anbefalede, at Hanne Holm fik mere plads i de kommende afsnit.
- Et andet eksempel, hvor vi virkelig fik målt personernes reaktioner, var i ’Sommer’, hvor hovedpersonen Christian (Jesper Langberg, red.) går ud af en grusvej, og det går op for seerne, at han har Alzheimers. Det er en meget kort scene, som man nemt kunne overse i et fokusgruppe-interview. Men her blev vi gjort opmærksomme på det, da mange reagerede på det, forklarer hun.
Men det er ikke kun i dramaserier, at den nye målingsmetode kan bruges, mener Lene Heiselberg.
Hun foreslår at bruge det i forbindelse med næste omgang ’X Factor’, der har premiere i det nye år. Ligesom hun også foreslår, at ’Mentometeret’ kan bruges til at måle nyhedsprogrammer og nyhedsværter.
- Jeg synes, at det er mest oplagt med ’X Factor’, hvor især audition-programmerne er bygget op som små fortællinger. De er meget båret frem på følelser, men hvis der måske er tre scener i streg, der får de samme følelser op i folk, kan man måske dele det lidt mere op, så det bliver mere afbalanceret, siger hun og påpeger, at test af nyhedsprogrammer og værter endnu er på tegnebrættet.
- Mange nyhedshistorie er også båret af følelser. Især hvis der er en caseperson, f.eks. en, der er blevet dårligt behandlet af sundhedssystemet. Her er historien meget betinget af, om man føler med personen. Desuden kan det hjælpe til at få et bedre flow, så der efter følelser også kommer fakta og viden, og man på den måde får en bedre oplevelse, siger hun og forstår godt, hvis nogle seere frygter, at DR nu bliver en kanal proppet med følelsesporno.
- Meningen er, at det skal blive mere afbalanceret. Vi har oplevet, at folk har reageret voldsom, hvis en scene var for overdreven, og det så har været en indikator for, at der skulle skrues ned for bestemte ting, siger hun.
Kommentarer
Send en kommentar