Idé nr 165/ Finanseringsmodel for fremtidige danske filmproduktioner

Filminstruktør Christina Rosendahl skrev en kronik i Politiken omkring krisen i dansk film, hvor hun pointerer, at der skal tænkes ud af boksen for at finde finanser til kommende filmproduktioner, eftersom filmbrancen er presset fra flere kanter. En af disse fronter er blandt andet DVD salg og online medierne, med streaming samt teleselskabernes hjemmebiografer, som tordner frem. Faktum er, at filmselskaberne mister penge, som igen gør at der er færre penge at lave film for i den sidste ende.

Christina redegøre for hvorfor telebranchen skal lave en alliance med filmbranchen om finansering af danske film, ved at lade en del af omsætningen gå til en fond. I modydelse vil teleselskaberne modtage rettigheder til at vise filmene i en årrække efter at have udlevet sin tid i biograferne.

Læs mere her:
http://politiken.dk/debat/kroniker/ECE1809431/filmbranchen-og-teleindustrien-skal-moedes/
http://politiken.dk/kultur/film/ECE1809487/filminstruktoer-teleselskaber-skal-stoette-dansk-film/

Faktum er, at telebranchen tjener penge på at vise vores film, det gør de nu og det gør de i fremtiden. Før at telebranchen skal gå med til at de skal betale for kunsten, kræver det en helt anden tilgang. Før telebranchen giver noget som helst, skal den også kunne se en forretning i modellen, og den er svær at se i dette forslag. Telebranchen tjener ikke kun penge på danske film, men i den grad på de internationale produktioner og presses desuden af udenlandske tjenester. Pengene bliver investeret i at være konkurrencedygtige og ikke i velgørenhed.

Desuden er telebranchen i intern konkurrence om markedet herhjemme og ikke en samlet enhed, hvorfor en sådan aftale må anslås at være noget idealistisk. Men man kan godt se den i en mindre målestok, og derfor også være tilsvarende mindre dominerende.


Alternativ løsning
Crowdfunding kunne være en del af løsningen for Dansk film. Crowdfunding er en amerikansk opfindelse som ikke for alvor har slået rod herhjemme, og gør det næppe fordi vi som sprogområde har langt mindre volumen. Men der er måske lys forude.

Forestil dig slet og ret at du betaler for din biografbillet inden filmen er færdig. De 100 kr. går i sagens natur til produktion af filmen og du har allerede købt din billet. Når filmen er færdig modtager du en mail hvor du får anvist hvorledes du meget simpelt modtager en gyldig billet til filmen.

Kunsten med Crowdfunding er at få folk til at købe billetten, og gerne i god tid, så pengene rent faktisk kan blive brugt som en del af filmens budget. Mange vil være skeptiske. Set nu at filmen aldrig bliver færdig, så er mine 100 kr. jo tabt. I teorien ja! Her er det så at private virksomheder kan gå ind og sponsorere når du køber din billet. En lang række virksomheder giver værdien (eller noget af værdien) tilbage i form af et gavekort til butikken. Eksempelvis et gavekort på 100 kr. til H&M. eller på 50 kr. til medlemskab hos Fitness.dk? Pointen er, at du får en straksværdi når du køber og derfor heller ikke taber, i så fald at filmen ikke skulle blive realiseret. Værdien for virksomheden som sponsorere er indelysende, de bliver præsenteret for 100.000 potentielle kunder, hvoraf kun en procentdel vælger deres gavekort. Det giver kunder i butikken og alle statestikker fortæller, at du bruger flere penge end gavekortets værdi ved indløsning af gavekort. Virksomheden bliver markedsført, får meromsætning og støtter et kulturelt formål (Krediteres naturligvis også)

Indløses der så 100.000 billetter i forsalg, har filmen allerede tjent 10 millioner kr. Ja vel, nogle af pengene går til andre led i distributionen, men faktum er, at der er tjent penge. Ydermere har filmen omtale i kraft af at 100.000 har købt billet. Det er altså også penge værd.

Der er stadigvæk penge fra DFI, legater og fonde, Bio-indtægter og licenser fra streaming og DVD salg, merchendise samt evt. product placement? Her inddrager du også erhverslivet og seerne tidligere i processen, men det gør at du kan lave film og blive betalt for det, med større sikkerhed. Alle får gavn af ordningen... og du spare tilmed penge på marketingsbudgettet!?


Mvh
Tommy Duus


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Idé nr 80/ Det vandrette Vindmølletårn

Idé nr 48/ Børnefinder applikation

Idé nr 67/ Alternative vindmøller